12 Mart 2024 tarihinde yapılan 343. Reklam Kurulu toplantısında, Kurula yapılan 134 başvuru incelenip karara bağlandı. Reklam Kurulunca 134 şikâyetten 119’unda şikâyet edilen kurumların, tüketicilerin kişisel verilerin işlenme süreçlerinde, tüketicilerin ilgili platformlarda hesap oluşturma süreçlerinde, tüketicileri özel hedef alan reklam ve pazarlama stratejileri oluşturma süreçlerinde, aldatıcı, yanıltıcı ve haksız ticari uygulamalarda da bulundukları saptanmıştır.

İletişim hizmetleri, Dayanıklı tüketim malları ve teknolojileri, Turizm ve Sağlık gibi birçok alanda faaliyet gösteren kurumların elektronik ticarette yukarda bahsedilen süreçlerde çokça ihlalde bulunduğu görülmüştür.

Aralarında TTnet, Vodafone, Turkcell, Arzum, Şok, Pegasus, Amazon ve daha birçok kurum incelendiği toplantıda ilgili reklam ve süreçlerin durdurulması, düzeltilmesi de dahil olmak üzere toplam da 17.037.891,00 TL idari para cezası kesilmiştir.

Reklam Kurulunca yapılan incelemelerde Dijital Tüketicinin Korunması Projesi kapsamında hazırlanan raporunda etkin olarak kullanıldığı Ticaret Bakanlığınca ifade edilmiştir. Reklam Kurulunca yürütülen inceleme sürecinde hazırlanan rapor ile öğreti görüşleri, yurt dışı uygulamaları da dikkate alınmıştır.

Reklam Kurulunca yapılan incelemelerde dikkat edilen hususlar şu şekildedir;

  • Elektronik platformlarda üyelerin platform ile kurdukları etkileşim sonucunda onlara hedef reklamların platform tarafından sunulmasında bu durumun kabul etmemelerine ilişkin bir seçenek sunulmaması, sunulması hallerinde bile bu seçeneğin kabul seçeneğinden daha zor bir süreçle sunulması,
  • Tüketicilerin platformlara üyelik süreçlerinin kolay tasarlanırken, üyeliğin iptali sürecinin üye olmaktan çok daha meşakkatli olarak sunulması,
  • Tüketicilerin üye olmadan devam edebilme seçeneğinin, üye olma seçeneğine nazaran punto ve renk kullanımları ile zorlaştırılması,
  • Üyelik sözleşmelerinde reklamlara ilişkin maddeler eklenerek çoğunlukla üyelik sözleşmelerini okumayan tüketicilerin, açık rızaları olmadan ticari elektronik ileti onayı ve çerez onaylarının alınması,
  • Üyelik hesabı oluşturma süreçlerinde ve satın alım süreçlerinde gerekli olmayan kişisel verilerin zorunlu olarak talep edilmesi,
  • Kişisel verilerin hedefli reklamcılık amacıyla üçüncü şahıslara paylaşılıp paylaşılmaması,
  • Platformu kullanan tüketicinin satın alma yahut başkaca işlemleri bittikten sonra platform içerisinde verilerinin silinmesi imkanının da tanınması,

Gibi hususlara dikkat edilmiş ve Reklam Kurulunca verilecek cezalar bu hususlar dikkate alınarak kesilmiştir.

Konuya ilişkin kararlara buradan ulaşabilirsiniz.