Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı tarafından, 24 Eylül 2021 Tarihli 31608 Sayılı Resmi Gazete’de 1 Ekim 2021 tarihinden itibaren yürürlüğe girmek üzere  “Sosyal Güvenlik Kurumunca Elektronik Ortamda Yapılacak Tebligata İlı̇şkı̇n Yönetmelik” (“Yönetmelik”) yayımlanmıştır.

Yönetmelik, Sosyal Güvenlik Kurumu(‘’Kurum’’ veya ‘’SGK’’)’nca elektronik ortamda yapılacak tebliğ işlemlerine yönelik usul ve esasları belirlemek üzere hazırlanmış olup Yönetmelik  5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanuna ve diğer mevzuata göre hazırlanan ve tebliği gereken evrakın elektronik ortamda tebliğ edilmesine ilişkin hükümleri kapsamaktadır.

Yönetmelik hükümlerinin önemli başlıkları şöyledir;

  1. Mevzuat ile tebliği gereken tüm evrakların, muhataplara bu Yönetmelikte belirlenen hükümler çerçevesinde elektronik ortamda tebliğ edileceği düzenlenmiştir.

İstisnai olarak, elektronik yolla tebligatın zorunlu bir sebeple yapılamaması hâlinde ise kendilerine elektronik tebligat yapılması gereken muhataplara diğer usullerle de tebligat yapılacağı açıklanmıştır.

  1. İşverenler bu Yönetmelikte belirlenen sürelerde elektronik tebligat adresi almak ve elektronik sistemi kullanmak zorunda tutulmuşlardır.
  1. Elektronik tebligat adresi edinme zorunluluğu bulunmayan fakat isteğe bağlı olarak kendisine elektronik tebligat yapılmasını talep eden muhatapların da başvurularını SGK’ca belirlenen sistem üzerinden yapmakla yükümlü oldukları, isteğe bağlı olarak kendilerine elektronik tebligat yapılmasını isteyen kişilerin de bu sistemi kullanmak zorunda olduğu daha sonra bu kapsamdan çıkamayacakları ifade edilmiştir.
  1. Elektronik tebligat adresi almak zorunda olan işverenler, Kurumca belirlenen sistem üzerinden, 31/12/2021 tarihine kadar başvuru yapmakla yükümlü tutulmuşlardır.
  1. Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten sonra sigortalı çalıştırmaya başlayan işverenlerin ise, sigortalı çalıştırmaya başladığı ayı/dönemi takip eden aydan itibaren üç ay içinde, SGK’ca belirlenen sistem üzerinden başvuru yapmakla yükümlü tutulmuşlardır.

Elektronik tebligat adresi edinme zorunluluğu bulunmayan fakat isteğe bağlı olarak kendisine elektronik tebligat yapılmasını talep eden muhataplar da başvurularını Kurumca belirlenen sistem üzerinden yapmakla yükümlü oldukları da belirtilmiştir.

  1. Zorunlu veya isteğe bağlı olarak elektronik tebligat sistemine dahil olanların aşağıdaki durumlar dışında sistemden çıkmalarının mümkün olmayacağı kabul edilmiştir. Buna göre; 
    • Tüzel kişilerde ticaret sicil kaydının silindiği (nevi değişikliği, birleşme halleri dahil) tarih itibarıyla,
    • Gerçek kişilerde ilgilinin ölümü veya gaipliğine karar verildiğinin Kurum tarafından tespit edildiği durumlarda ölüm/karar tarihi itibarıyla,
    • Ölen/gaipliğine karar verilen kişinin elektronik tebligat adresi, mirasçıları tarafından sosyal güvenlik il müdürlüğüne veya sosyal güvenlik merkezine/merkez teşkilatına başvuru yapılması halinde bu başvuruyla

           elektronik tebligat adresi kapatılacaktır.

  1. Elektronik ortamda kendisine tebligat yapılacak muhatapların aşağıda belirtilen yükümlülüklere uyması gerektiği vurgulanmıştır;
    • Başvuruyu süresinde, tam ve doğru olarak yapmak,
    • Beyan edilen bilgilerde meydana gelecek değişiklikleri bildirmek,
    • Yönetmelikte belirtilen tüm şartlara riayet etmek,
    • Elektronik tebligatı alacak kişilerde değişiklik olması halinde bu değişikliği bildirmek.

Bu sorumlulukların yerine getirilmemesinden doğacak hukuki sonuçlardan ise muhatap sorumlu tutulmuştur.

  1. Elektronik imzalı evrağın, muhatabın elektronik ortamdaki adresine ulaştığı tarihi izleyen 5. günün sonunda tebliğ edilmiş sayılacağı kabul edilmiştir. 
  1. Tebligat ile kayıtların, işlem zaman bilgisi eklenerek arşivde erişilebilir şekilde saklanacağı, evrakın ilgili mevzuat hükümleri uyarınca imha edilmesini müteakip e-tebligat kayıtlarının silinebileceği, talep halinde elektronik tebligata ait kayıtların muhataba veya yetkili mercilere sunulacağı, bu kayıtların aksi ispat edilmedikçe kesin delil sayılacağı belirtilmiştir. 
  1. Kurum tarafından; işlem zaman bilgisi ve olay kayıtları erişilebilir şekilde, güvenliği, gizliliği ve bütünlüğü sağlanarak 
    • Kurum ile muhataplar tarafından gerçekleştirilen işlem zaman bilgisi kayıtları on yıl,
    • Elektronik tebligat sistemi iş süreçlerinin sürekliliğini veya bilgi güvenliğini tehdit eden ya da öngörülemeyen durumlara ait işlem zaman bilgisi kayıtları on yıl,
    • Muhatabın elektronik tebligat sistemine erişim kayıtları on yıl,
    • Olay kayıtları otuz yıl

           süre ile arşivde muhafaza edileceği ifade edilmiştir.

  1. Kurum’un, elektronik ortamda yapılacak tebligatla ilgili her türlü̈ teknik altyapıyı kurup işletebileceği veya elektronik tebligat yapmaya yetkili kurumlarla yapılacak protokol hükümleri çerçevesinde elektronik tebligat yaptırtabileceği, elektronik ortamda yapılacak tebligatla ilgili başka kurumlarca kurulmuş̧ olan teknik altyapıyı ilgili mevzuatı doğrultusunda kullanabileceği açıklanmıştır.

Kullanılacak elektronik tebligat sistemi ise SGK tarafından henüz belirlenmemiş olduğundan elektronik tebligat sistemine kayıtlar henüz başlamamıştır. Sistem düzenlemesinin, yakın bir dönemde SGK tarafından açıklanması beklenmektedir.

  1. Son olarak Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde 7201 sayılı Tebligat Kanunu ve ilgili diğer mevzuat hükümlerinin uygulanacağı belirtilmiştir.

İlgili Yönetmeliğe buradan ulaşabilirsiniz.