Kişisel Verileri Koruma Kurumu (“KVK Kurumu” veya “Kurum”) tarafından 09.08.2021 tarihinde yurt dışında yaşayan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarının kişisel verilerinin yurt dışına aktarılmamasına ilişkin taleplerine ilişkin değerlendirmeleri hakkında kamuoyu duyurusu yayımlanmıştır. Söz konusu duyuru metninde özetle bu taleplerin nereye yönlendirilmesi gerektiğine dair bilgi verilmekte ve Kurum tarafından değerlendirilmeye alınmayacağı açıklanmaktadır.

İlgili duyuruda belirtildiği üzere;

Yurt dışında ikamet eden Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları tarafından gerek Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (“CİMER”) üzerinden gerekse yazılı olarak ayni ve nakdi kişisel verilerinin başta Avrupa Birliği üyesi ülkeler olmak üzere diğer ülkelerin kurum ve kuruluşlarıyla paylaşılmamasını konu alan birçok başvuru yapılmıştır. Kuruma intikal eden dilekçelerin bazılarında vatandaşların finansal hesap bilgilerinin yurt dışına aktarılmaması taleplerinin açıkça belirtildiği görülmüş olup Kurum tarafından bu nitelikteki dilekçelerin esas olarak Türkiye’nin de dahil olduğu Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Teşkilatı’na (“OECD”) üye ülkeler tarafından 3 Kasım 2011 tarihinde  imzalanan ve 03.05.2017 tarihli ve 7018 sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan “Vergi Konularında Karşılıklı İdari Yardımlaşma Sözleşmesi” (“Sözleşme”) ile bu Sözleşme kapsamında 2017 yılında imzalanan, 31.12.2019 tarihli ve 30995 sayılı Resmi Gazete ’de  yayımlanan “Finansal Hesap Bilgilerinin Otomatik Değişimine İlişkin Çok Taraflı Yetkili Makam Anlaşması” (“Anlaşma”) sebebiyle gerçekleştirildiği ifade edilmiştir.

  • İlgili başvurular bu nedenle Kurum tarafından söz konusu anlaşma kapsamında otomatik bilgi değişimi için bilgileri toplamaya ve paylaşmaya yetkili olan Hazine ve Maliye Bakanlığına bağlı Gelir İdaresi Başkanlığı’na intikal ettirilmiştir.

Bununla birlikte, Kurum, yurt dışında ikamet eden vatandaşların dilekçelerinin bazılarında herhangi bir ayrım yapılmaksızın genel olarak kişisel bilgilerinin yurt dışına aktarılmamasının talep edildiğini görmüş, bu hususa ilişkin ilgili kişilere hak arama yöntemlerini içeren 6698 sayılı Kişisel Verileri Koruma Kanunu’nun 13. ve 14. maddeleri hakkında bilgi vermiştir.

  • Kanunun “Veri Sorumlusuna Başvuru” başlıklı maddesinin 1. fıkrasında; ilgili kişinin, bu Kanunun uygulanmasıyla ilgili taleplerini yazılı olarak veya Kurulun belirleyeceği diğer yöntemlerle veri sorumlusuna ileteceği; Kanunun “Kurula Şikâyet” başlıklı 14. maddesinin 1. fıkrasında da başvurunun reddedilmesi, verilen cevabın yetersiz bulunması veya süresinde başvuruya cevap verilmemesi hâllerinde; ilgili kişinin, veri sorumlusunun cevabını öğrendiği tarihten itibaren 30 ve her hâlde başvuru tarihinden itibaren 60 gün içinde Kişisel Verileri Koruma Kuruluna şikâyette bulunabileceği hükümlerine atıf yapmıştır. Aynı zamanda 13. Maddede bulunan başvuru yolu tüketilmeden 14. Maddedeki şikâyet yoluna gidilemeyeceği vurgulanmıştır.
  • Veri sorumlusuna başvuru hükümlerine en olarak Kurum, Kanunun 13. maddesine dayanılarak hazırlanan “Veri Sorumlusuna Başvuru Usul ve Esasları Hakkında Tebliğ’in (Tebliğ) “Başvuru Usulü” başlığını taşıyan 5. maddesinin birinci fıkrası uyarınca başvuruda bulunması zorunlu unsurların da altını çizmiş;
  • İlgili kişilerin taleplerinin yazılı olarak veya kayıtlı elektronik posta (KEP) adresi, güvenli elektronik imza, mobil imza ya da veri sorumlusuna daha önce bildirilen ve veri sorumlusunun sisteminde kayıtlı bulunan elektronik posta adresini kullanmak suretiyle veya başvuru amacına yönelik geliştirilmiş bir yazılım ya da uygulama vasıtasıyla veri sorumlusuna iletilmesi gerektiğini, başvuruda bulunması zorunlu unsurların ise ad, soyadı, başvuru yazılı ise imza, T.C. Kimlik No., tebligata esas yerleşim yeri veya iş yeri adresi, varsa bildirime esas e-posta adresi ve talep konusu olarak sayıldığını belirtmiştir.

Son olarak, yurt dışında yaşayan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları tarafından benzer nitelikte çok sayıda dilekçenin Kuruma intikal etmesi sebebiyle konu Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından değerlendirilmiş ve alınan 07/07/2021 tarihli ve 693 sayılı Kurul Kararı ile;

  • İlgili kişiler tarafından Kuruma intikal eden ve kişisel verilerin yurt dışına aktarılmamasını konu edinen genel nitelikteki başvuruların, herhangi bir veri sorumlusuna işaret etmemesi, taleplerin soyut nitelikte olması ve bu kapsamda 6698 sayılı Kanun’un 13 ve14. maddelerinde yer alan veri sorumlusuna başvuru şartının yerine getirilmemiş olması nedeniyle usulü şartları taşımadığı değerlendirilmiş olduğundan Kuruma intikal eden bu yöndeki başvuruların incelemeye alınamayacağına,
  • Kuruma intikal eden ve “Otomatik Bilgi Paylaşımına” atıfta bulunulan başvurulara ilişkin olarak ise otomatik veri paylaşımına ilişkin hususların Finansal Hesap Bilgilerinin Otomatik Değişimine İlişkin Çok Taraflı Yetkili Makam Anlaşması’nda düzenlendiği vurgulanmış ve Anlaşma hükümlerinin Türkiye nezdinde uygulanması bakımından yetkili makamın Hazine ve Maliye Bakanlığı’na bağlı Gelir İdaresi Başkanlığı olduğu değerlendirilerek bu minvaldeki başvuruların esasen başvuru sahipleri tarafından ilgili Bakanlığa intikal ettirilmesi gerektiği belirtilerek 6698 sayılı Kanun kapsamında yapılacak bir işlem olmadığına karar verilmiştir.

Kurum, alınan Kurul kararı çerçevesinde, bugüne kadar intikal eden ve bundan sonra intikal edecek olan benzer nitelikteki başvuruların belirtilen gerekçeler uyarınca değerlendirmeye alınmayacağını ve başvuru sahiplerine ayrıca bir yanıt verilmeyeceğini işbu kamuoyu duyurusu ile açıklamıştır.

Kamuoyu duyurusunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.