Sermaye Piyasası Kurulu tarafından hazırlanan Kitle Fonlaması Tebliği(’’Tebliğ’’), 27 Ekim 2021 tarihli 31641 sayılı Resmi Gazete’de yayımlandı ve yayımlandığı tarihte yürürlüğe girdi. Tebliğ ile Paya Dayalı Kitle Fonlaması Tebliği (‘’Mülga Tebliğ’’) yürürlükten kaldırıldı.

Kitle Fonlaması uygulamasının piyasadaki işlevini, özelliklerini mülga tebliğ ve Kitle Fonlaması Tebliğ Taslağı(‘’Tebliğ Taslağı’’) arası farkları ve yenilikleri Sermaye Piyasaları Hukuku Bültenimizin üçüncü çeyrek sayısında ayrıntılarıyla incelemiştik. Konuyu ayrıntılarıyla incelediğimiz yazıya ulaşmak için buraya tıklayınız.

Kitle fonlaması, girişimcilerin yeni projelerini hayata geçirmek için duyduğu finansman ihtiyacının giderilmesi amaçlı ortaya çıkmıştır ve bu noktada girişimcinin alternatif finansman kaynaklarından biridir.

Mülga Tebliğ, kitle fonu uygulamasının yalnızca paya dayalı usulünü düzenlemekteydi. Kitle fonlaması uygulamasının kapsama alanını genişletmek üzere Sermaye Piyasası Kurulu tarafından Tebliğ Taslağı 26 Ağustos 2021 tarihinde kamuoyunun görüşüne sunulmuştu. İşte bu Tebliğ Taslağı’nın nihai hali olan Kitle Fonlaması Tebliği 27 Ekim 2021 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Tebliğ’in yürürlüğe girmesiyle getirilen yenilikler ve farklılıklar şunlardır;

  • Kitle fonlama uygulamasının kapsamı genişletilmiş, paya dayalı kitle fonlaması modelinin yanında borca dayalı kitle fonlaması modeli eklenmiştir.
  • Mülga Tebliğ’den farklı olarak ‘’girişimci’’ tanımının kapsamı genişletilmiş, projesine paya ve/veya borçlanmaya dayalı kitle fonlaması yoluyla kaynak arayan Türkiye’de yerleşik kişiler ile limited veya anonim şirket türündeki tüzel kişiler girişimci olarak tanımlanmıştır.
  • Girişim şirketi tanımına, anonim şirket kurma zorunluluğu olmadan faaliyetlerine devam edecek anonim şirketlere ilave olarak anonim şirkete dönüşmesi zorunlu olan limited şirketler eklenmiştir.
  • Fonlanan şirket tanımı eklenmiş, girişimciler tarafından kurulan anonim şirket veya emanet yetkilisi nezdindeki hesabına bloke edilen fon tutarının aktarıldığı girişim şirketi fonlanan şirket olarak tanımlanmıştır.
  • Platformlara birden fazla yatırım komitesi oluşturabilme imkânı tanınmıştır. Borçlanmaya dayalı kitle fonlaması faaliyeti gösterecek platformların yatırım komitesi üyelerine ilişkin ilave tecrübe ve lisans şartları getirilmiştir.
  • Borçlanmaya dayalı kitle fonlaması yoluyla fon toplayacak girişimcilere kredibilite raporu hazırlama ve yatırım komitesine de bu kredibilite raporunu değerlendirme yükümlülüğü getirilmiştir. Platforma ise, projeye ilişkin kredi skoru hesaplama yükümlülüğü getirilmiştir.
  • Platformların, kuruluş için Kurul’dan izin alındıktan sonra 6 ay içinde listeye alınmak üzere Kurul’a başvurması gerektiğine ve ayrıca listeye alındıktan sonra 6 ay içinde faaliyete geçmeyen platformların listeden çıkarılmasına yönelik hüküm eklenmiştir.
  • Nitelikli yatırımcı olmayan gerçek kişilere yönelik yatırım sınırları artırılmıştır. Buna göre nitelikli yatırımcı olmayan gerçek kişiler, bir takvim yılı içinde paya dayalı kitle fonlaması yoluyla azami 50.000 Türk Lirası yatırım yapabilir. Ancak bu sınır 200.000 Türk Lirası’nı aşmamak kaydıyla, yatırımcının platforma beyan ettiği yıllık net gelirinin %10’u olarak uygulanabileceği düzenlenmiştir.
  • Borçlanmaya dayalı kitle fonlamasında, borçlanma araçlarına ilişkin geri ödeme yükümlülüklerinin nakit yerine fonlanan şirketin payının verilmesi veya bilgi formunda belirtilen şekilde yerine getirilmesi imkânı tanınmıştır.
  • Bir girişim şirketi veya girişimci tarafından herhangi bir on iki aylık dönemde platformlar aracılığıyla paya dayalı olarak en fazla iki kampanya ile fon toplanabileceği düzenlenmiştir. Ayrıca, paya dayalı kitle fonlamasına ilişkin kampanya süreci tamamlanmadan aynı girişim şirketi veya girişimci tarafından paya veya borçlanmaya dayalı yeni bir kampanya süreci başlatılamayacağı, ancak, paya dayalı kampanya süreci devam eden proje için aynı anda borçlanmaya dayalı kampanya yürütülmesinin mümkün olduğu ve bu kampanya süreçlerinin herhangi birinde hedeflenen fonun toplanamaması halinde diğer kampanya sürecinin de sonlandırılacağı hüküm altına alınmıştır.
  • Benzer şekilde; bir girişim şirketi veya girişimci tarafından herhangi bir on iki aylık dönemde platformlar aracılığıyla borçlanmaya dayalı olarak en fazla iki kampanya ile fon toplanabileceği düzenlenmiştir. Ayrıca, borçlanmaya dayalı kitle fonlamasına ilişkin kampanya süreci tamamlanmadan aynı girişim şirketi veya girişimci tarafından paya veya borçlanmaya dayalı yeni bir kampanya süreci başlatılamayacağı, ancak, borçlanmaya dayalı kampanya süreci devam eden proje için aynı anda paya dayalı kampanya yürütülmesinin mümkün olduğu ve bu kampanya süreçlerinin herhangi birinde hedeflenen fonun toplanamaması halinde diğer kampanya sürecinin de sonlandırılacağı hüküm altına alınmıştır.
  • Son olarak bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla kampanya süreci başlamış olan kampanyalar için Paya Dayalı Kitle Fonlaması Tebliği hükümlerinin uygulanacağı da eklenmiştir.

Resmi Gazete’de yayımlanan Tebliğ’e buradan ulaşabilirsiniz.